Diagnostiek
Wij vinden het belangrijk om met een kind, de ouders en de leerkrachten samen te werken om een antwoord te krijgen op hun hulpvraag. Wij kunnen onderzoek doen bij vragen rondom hoogbegaafdheid, neuropsychologische functies, leerproblematiek, de sociaal-emotionele ontwikkeling en het gedrag van kinderen. Het doel van een onderzoek is om meer inzicht te geven in hoe uw kind zich ontwikkelt. Naast een beeld van de sterke en ontwikkelpunten, geven wij praktische adviezen die zijn afgestemd op de onderwijssituatie van uw kind.
In de intake stemmen we af hoe het onderzoek eruit gaat ziet en welke onderzoeksmiddelen wij gebruiken. Hieronder vindt u meer informatie over verschillende hulpvragen.
Om een goed beeld te krijgen van een kind zijn meestal twee onderzoeksochtenden nodig. De kosten voor een onderzoek zijn dan € 995,-.
Orthopedagogisch consult
Soms is het prettig om samen met een orthopedagoog vragen over de ontwikkeling van uw kind te bespreken. In een consult denken we met u mee en geven we advies. Bijvoorbeeld welke vragen gesteld kunnen worden aan school, waar u de komende periode op kunt letten of welke interventies u kunt proberen. We wegen met u af of diagnostiek of behandeling helpend kan zijn en op welke plek dit passend is.
Een consult kan plaatsvinden op de praktijk, online of telefonisch.
De kosten voor een consult zijn € 95,- per uur.
Voor korte vragen (maximaal 15 minuten) rekenen we geen kosten. Een consult kan ook onderdeel worden van een behandelings- of onderzoekstraject.
Intelligentie onderzoek
Met behulp van een intelligentietest wordt gekeken hoe een kind informatie verwerkt en wat de sterke en zwakkere kanten van een kind zijn. Daarnaast wordt een kind vergeleken met leeftijdsgenoten om het niveau van de intelligentie (IQ score) te bepalen. Gebaseerd op alle informatie uit het onderzoek geven wij advies hoe het onderwijs kan worden afgestemd op uw kind.
Een intelligentieonderzoek omvat een intake (intakevragenlijst en -gesprek), het onderzoek met een intelligentietest, een verslag en een adviesgesprek met ouders en eventueel school. Wij gebruiken als test de WAIS IV NL (vanaf 16 jaar), WISC-V (vanaf 6 jaar), de WPPSI III (tot 7 jaar), KIQT+ (5 t/m 10 jaar) en in enkele situaties de RAKIT 2. Voor het afnemen van de test reserveren wij een ochtend. Een intelligentieonderzoek kan onderdeel zijn van een onderzoek naar hoogbegaafdheid. Wij hebben ons hierin gespecialiseerd middels de postdoctorale ECHA-opleiding (European Council High Ability) aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Onderzoek naar de taakaanpak, het zelfregulerend leren of leren om te leren
Naast een intelligentieonderzoek kan dynamisch onderzoek informatie geven over de manier waarop een kind leert. Dynamisch onderzoek geeft inzicht hoe een kind leert om te leren ofwel het zelfregulerend leren. In een dynamisch onderzoek wordt gekeken naar de zone van de naaste ontwikkeling van een kind. Welke instructiebehoeften heeft een kind? Hoeveel begeleiding is er nodig tijdens het werken? Welke strategiëen past een kind toe? Met behulp van een dynamisch onderzoek kan gericht advies worden gegeven over de onderwijsbehoeften van een kind. Incontexto Orthopedagogen gebruikt hiervoor verschillende dynamische tests en ook spelmateriaal.
Onderzoek naar de sociaal-emotionele ontwikkeling
Sommige kinderen maken zich zorgen over school, hebben onvoldoende aansluiting met klasgenoten, zijn angstig of worden gepest. Dit kunnen kinderen uiten door te huilen, niet naar school te willen of door snel boos te zijn. Soms is dit gedrag alleen thuis merkbaar, maar er kunnen ook signalen zijn op school. Wij kunnen samen met een kind, de ouders en school onderzoek doen naar de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Dit kan met vragenlijsten voor ouders en leerkrachten, tests en gesprekken met kinderen of bijvoorbeeld een spel- of klassenobservatie.
Een onderzoek met een sociaal-emotionele hulpvraag omvat een intake (intakeformulier en -gesprek), het onderzoek met vragenlijsten, tests of observatie, een adviesgesprek met ouders en eventueel school en een verslag. Regelmatig wordt dit onderzoek gecombineerd met een intelligentieonderzoek.
Intelligentieonderzoek NIO
Soms is het moeilijk voor leerlingen in groep 8 om een keuze te maken voor een school voor voortgezet onderwijs. Bijvoorbeeld omdat er meer informatie nodig is over het gewenste niveau. Het is niet altijd nodig om een uitgebreid onderzoek te doen. Als een niveau-advies voldoende is om een afweging te maken, kan de NIO worden gebruikt. De NIO (Nederlandse Intelligentietest voor Onderwijsniveau) is een intelligentietest voor leerlingen van groep 8 op de basisschool tot en met de derde klas van het voortgezet onderwijs. Deze test kan worden afgenomen als hulpmiddel bij de keuze voor een niveau van voortgezet onderwijs. De NIO geeft op relatief snelle wijze (ongeveer twee uur) een beeld van het taalkundig en rekenkundig-ruimtelijk inzicht van een leerling.
De rapportage van de NIO is beperkt tot het niveauadvies en geeft geen aanvullende informatie over bijvoorbeeld de taakaanpak of inzicht in sterke en zwakkere kanten. Ouders krijgen dit advies binnen twee weken thuisgestuurd. Er is niet standaard een intake- of adviesgesprek met ouders of school. Dit in tegenstelling tot een intelligentieonderzoek met de WISC-V, WPPSI III of RAKIT 2.
De kosten voor het afnemen van de NIO (individueel of in een groep) op aanvraag.