• CONTACT
  • CERTIFICERINGEN
  • DOWNLOADS
  • BLOG
  • 0Winkelwagen
Incontexto Orthopedagogen
  • HOME
  • VOOR OUDERS
    • Diagnostiek
    • Behandeling
    • Intakeformulier ouders
  • VOOR KINDEREN
  • VOOR SCHOLEN
    • Diagnostiek
    • Intakeformulier school
  • Menu Menu


Behandeling

In behandeling denken wij graag mee over wat nodig is voor ontwikkelruimte voor een kind en zijn of haar omgeving. Dit kan via een orthopedagogisch consult,  ouderbegeleiding, systeemgesprekken en/of behandeling van uw kind. In ouderbegeleiding of systeemgesprekken analyseren we samen wat er gebeurt in situaties, hoe interacties verlopen en wat iedereen  nodig heeft.  In behandeling geven we uw kind inzicht in zichzelf  en situaties of stimuleren we vaardigheden. Naar kinderen noemen we dit vaak een training. Zo weten zij dat ze met hulp van ons aan doelen kunnen werken.

Wij zetten verschillende behandelmethodes, materialen en technieken in, afhankelijk van de hulpvraag en wat het kind of gezin aanspreekt. Als basis werken wij vanuit de oplossingsgerichte benadering en nemen we de hele context mee.  Hieronder staan enkele voorbeelden van behandeling die wij bieden.

De kosten voor behandeling zijn € 90,- per uur. 



Orthopedagogisch consult

Soms is het prettig om samen met een orthopedagoog vragen over de ontwikkeling van uw kind te bespreken. In een consult denken we met u mee en geven we advies. Bijvoorbeeld welke vragen gesteld kunnen worden aan school, waar u de komende periode op kunt letten of welke interventies u kunt proberen. We wegen met u af of diagnostiek of behandeling helpend kan zijn en op welke plek dit passend is.

Een consult kan plaatsvinden op de praktijk, online of telefonisch.

De kosten voor een consult zijn  € 90,- per uur. 

Voor korte vragen (maximaal 15 minuten) rekenen we geen kosten. Een consult kan ook onderdeel worden van een behandelings- of onderzoekstraject.



Psycho-educatie

Psycho-educatie zorgt ervoor dat een kind en de omgeving beter begrijpen hoe situaties verlopen. Wat denkt en voelt een kind? Welke behoeften zijn er?  Psycho-educatie kan na elk diagnostiektraject worden geboden en geeft bijvoorbeeld inzicht in wat  hoogbegaafdheid, leervoorkeuren,  aandachtsproblematiek, ADHD of autisme voor dit kind betekent.

In een traject voor psycho-educatie wordt het zelfinzicht van het kind vergroot. In bijvoorbeeld een traject over autisme bespreken we met het kind wat autisme voor hem of haar betekent. Belangrijk is dat het kind aan anderen kan vertellen hoe autisme voor hem of haar werkt. Hierdoor kan er vanuit de omgeving meer begrip ontstaan. Er wordt veel aandacht aan de sterke kanten van het kind besteed. In samenwerking met ouders en school wordt zo veel mogelijk aangesloten bij concrete situaties. Hierdoor kunnen kinderen de geleerde vaardigheden of inzichten leren toepassen. We maken gebruikt van de door ons ontwikkelde boeken ‘Ik en autisme’ of ‘Autisme in mij’. Door het gebruik van deze boeken, verschillende gespreksmethodieken en eventueel aanvullend materiaal wordt het kind gestimuleerd en uitgedaagd tot nadenken over zichzelf.

Psycho-educatie is vaak een onderdeel van bredere behandeling, zoals individiduele behandeling of ouderbegeleiding.


Speltherapie (Mirjam Zwaan)

In speltherapie ontwikkelen kinderen zich door de taal van spel. Tijdens de speltherapie wordt door de therapeut wel vóór het kind verwoord, dus taal gegeven aan het spel wat een kind laat zien. Bij veel kinderen is de taal van het spel een gemakkelijkere of natuurlijkere manier om zich te uiten dan alleen praten. In het spel komen thema’s naar voren die belangrijk zijn voor een kind, evenals gedachten en emoties. Door de speltherapie kan een kind deze thema’s, emoties en gedachten uiten, gereguleerd ervaren en verwerken. Dit ondersteunt hen in hun ontwikkeling. Het betekent dat speltherapie, in tegenstelling tot vrij spel, intensief kan zijn voor een kind. Na afloop kan een kind moe zijn of nog niet willen of kunnen vertellen wat er is ‘gespeeld’ of ervaren. Bij het begroeten na afloop kan het een kind helpen om te zeggen ‘fijn dat je er weer bent’ en niet te vragen wat er is gespeeld. Een kind kan hier later uit zichzelf over vertellen en soms ook niet.

Naast de speltherapie met uw kind zijn er regelmatig gesprekken met ouders.


Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

De meeste kinderen die een (voor hun) heftige ervaring hebben meegemaakt, zullen dit zelf, eventueel met hulp van hun omgeving, verwerken. Soms gaat dit toch niet vanzelf. EMDR kan dan helpen bij het verwerken. Het doel van EMDR is om de negatieve emotie of spanning bij een onverwerkte ervaring te laten verminderen en om aan de herinnering een positieve gedachte over zichzelf te koppelen.

Tijdens de therapie wordt het kind gevraagd om aan twee dingen te denken. Bijvoorbeeld aan een beeld van de ervaring en een gedachte over zichzelf. Terwijl het kind hieraan denkt, wordt een afleidende stimulus aangeboden. Zo kan de orthopedagoog het kind vragen om naar haar vingers te kijken terwijl deze heen en weer gaan voor het gezicht. Na een set van oogbewegingen wordt aan het kind een vraag gesteld, daarna wordt opnieuw gestart met de oogbewegingen.



Faalangst en mindset

Kinderen die bijvoorbeeld gespannen zijn voor een prestatie, een toets, sportwedstrijd of sociale situatie kunnen baat hebben bij behandeling gericht op het verminderen van faalangst. In behandeling leren kinderen vaardigheden om met voor hun spannende situaties om te gaan. Vaak geeft de mindsettheorie van Carol Dweck inzicht aan kinderen en hun ouders.

In de behandeling is veel aandacht voor het ontdekken van de sterke kanten van het kind. Er wordt gekeken hoe deze kunnen worden ingezet bij het aanpakken van moeilijke situaties. Het kind krijgt inzicht in lichaamsseintjes die waarschuwen bij spanning. Het kind leert hoe het spanning kan aanpakken door bijvoorbeeld ontspanningsoefeningen of het zoeken van afleiding.

Een belangrijk onderdeel is inzicht krijgen in de gedachten die een kind heeft over zichzelf en de spannende situatie. Er wordt gekeken hoe bangmakers omgezet kunnen worden in blijmakers. In de behandeling wordt telkens met het kind, de ouders en school gekeken of er concrete situaties zijn waarin de vaardigheden geoefend kunnen worden.

Vaak werken we met het door ons ontwikkelde boek ‘Ik en faalangst’.



Theatrale training (Nathalie van Kordelaar)

Theatrale training is gericht op het reduceren van (faal)angst, verbeteren van sociale- en communicatieve vaardigheden en uiten en herkennen van emoties.

Deze vorm van begeleiding richt zich op kinderen in de leeftijd van 9-14 jaar. We zoeken het snijvlak op tussen theater en sociaal-emotionele begeleiding. We laten kinderen ervaren hoe het is om in de schoenen van een ander te staan en laten ze ‘spelen’ met verschillende gezichtspunten, verbale en non-verbale communicatie. Het kind krijgt oefeningen om zelf regisseur te zijn; wat zou er gebeuren als een element wordt veranderd? In hoeverre zou dit een andere uitkomst krijgen wat betreft gedrag en gevoel? Op deze wijze kan het kind experimenteren met alternatieve gedragingen.

Spiegelen is de kracht van theater, dus middels theatrale oefeningen doe je automatisch aan reflectie; hoe kom je op een ander en klopt dat met het beeld dat de ander van jou schetst?

Doelgroep
Kinderen die extra ondersteuning kunnen gebruiken op het sociale en emotionele gebied. Denk hierbij bijvoorbeeld aan (faal)angst, fixed mindset, negatief zelfbeeld, moeite met inhibitiecontrole, moeite met wederkerigheid in contact en afstemmen op een ander, functioneren in een groep, moeite in zelfcontrole.

Hoe en wat
De training beslaat 6 trainingsdagen van 1,5 uur. Bij voldoende inschrijvingen van kinderen in ongeveer dezelfde leeftijd worden in overleg data vastgelegd.

Er is plek voor maximaal 10 kinderen en de groep gaat van start bij een minimaal aantal van 6 kinderen in ongeveer dezelfde leeftijdsgroep. De groep wordt altijd begeleid door twee begeleiders.

Kosten: €390 per serie per kind bij losse inschrijvingen.

Deze training wordt geboden in samenwerking met Robbert Jan Proos. Robbert Jan  is ruim twintig jaar regisseur van theatervoorstellingen en geeft sinds vijftien jaar workshops op gebied van spel, improvisatie, communicatie en presentatie. Hij is cabaretier en coach van diverse groepen en stand-up comedians.

© Copyright | Incontexto Orthopedagogen | 2022
  • Privacyreglement
Scroll naar bovenzijde